Omgevingsmanagement

Onze rol in jouw omgeving

Draagvlak voor projecten dankzij actuele informatievoorziening en gerichte voorbereidingen.

Over omgevingsmanagement

Als aannemer van infrawerkzaamheden kunnen we niet zomaar een weg openbreken. Zelfs een weg afzetten, gaat niet zomaar. Er gaat altijd een uitgebreide voorbereiding aan vooraf. En ook het betrekken en informeren van omwonenden is cruciaal voorafgaand en tijdens de werkzaamheden. Met actuele informatievoorziening en gerichte voorbereidingen creëren we draagvlak voor het project en zorgen we dat u niet voor onverwachte verrassingen komt te staan.

Dit alles noemen we omgevingsmanagement. Met als doel: een succesvolle uitvoering en een tevreden omgeving.

Onze rol in jouw omgeving

Bij elk project zijn we als uitvoerder te gast. We zullen dus nooit zonder overleg een straat openbreken, de avondverlichting uitschakelen of een andere ingreep doen die impact maakt op de omgeving. Dit gebeurt pas na een gedegen voorbereiding, waarbij we de belangen van alle betrokkenen meewegen.

Van bewoners en winkeliers tot busmaatschappij, hulpdiensten en alle andere partijen die last kunnen ondervinden van de werkzaamheden. Al deze partij noemen we stakeholders. Het omgaan met hun belangen noemen we omgevingsmanagement.

Bouwcommunicatie:
Draagvlak en imago

Het doel van omgevingsmanagement is draagvlak creëren bij alle stakeholders voor het project. Door het niet laten weten dat een weg plots is afgesloten of waarom er ’s ochtends veel lawaai is. De ergernis hierover is een stuk minder als mensen goed geïnformeerd zijn. Als er naar ze geluisterd is en rekening is gehouden met hun bezwaren. Het informeren en betrekken van stakeholders noemen we bouwcommunicatie.

Conditionering: niet-technische obstakels weghalen

Naast goede bouwcommunicatie omvat omgevingsmanagement ook alles wat er geregeld moet worden om het project daadwerkelijk uit te mogen voeren. Van vergunningen, meldingen en ecologische en archeologisch onderzoek tot bodemonderzoek. Dergelijk zaken moeten goed geregeld zijn. Tijdens het omgevingsmanagement sturen we de juiste specialisten aan, zodat alles op tijd rond is.

De vier pijlers van omgevingsmanagement

Omgevingsmanagement is omvangrijk en vraagt om een zorgvuldig plan op de gebieden Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie (BLVC):

Bereikbaarheid

Een openbaar gebied kun je niet zomaar afsluiten. Winkels lopen klanten mis, hulpdiensten lopen vertraging op en omwonenden worden geïsoleerd van de buitenwereld. Verkeersmaatregelen én communicatie zijn daarom cruciaal om de bereikbaarheid te borgen.

Leefbaarheid

Een woonomgeving moet leefbaar blijven voor omwonenden en bezoekers. Puin, stof, lawaai en verkeershinder dragen hier niet bepaald aan bij. 

Veiligheid

Veiligheid voorop. Dat geldt voor omwonenden, bezoekers, weggebruikers en onze mederwerkers. Het mag bijvoorbeeld niet zo zijn dat mensen zonder het te weten op een gevaarlijk bouwterrein staan, in een gat stappen of gewond raken door machines, puin of andere onverwachte obstakels..

Communicatie

Het informeren en betrekken van stakeholders is al uitgebreid besproken op deze pagina. Het inrichten van deze communicatie begint bij het aanwijzen van een toegankelijk aanspreekpunt, en krijgt vorm via informatiebrieven of een persoonlijk gesprek.

Een unieke aanpak voor elk project

Zoals je leest is omgevingsmanagement onmisbaar tijdens elk project. En elk project vraagt om een oplossing op maat. Een straat bij een school heeft bijvoorbeeld andere uitdagingen dan landbouwweg in het buitengebied. 

Omgevingsmanagement vraagt daarom om sterke vaardigheden op het gebied van communiceren, plannen, coördineren, maar ook om creatieve oplossingen en oog voor elk aspect van de omgeving.

Ik heb een vraag

Hebt u vragen over een van de projecten op deze website?
Laat uw bericht achter op onze contactpagina.